Przegląd prasyBiblioteka Pedagogiczna zachęca do lektury aktualnej prasy pedagogicznej i bibliotekarskiej. Początek 2021 roku przyniósł kolejne artykuły dotyczące zdalnego nauczania, m.in. jak zaplanować zdalną lekcję wychowania fizycznego oraz jak radzić sobie ze „zdalnym wychowaniem”. Warto także sięgnąć po teksty opisujące kreatywne metody nauczania języka polskiego czy matematyki. Z kolei w prasie bibliotekarskiej przydatny artykuł dotyczący przygotowania sprawozdania z pracy biblioteki w okresie pandemii.

Niektóre z polecanych tekstów dostępne są we fragmentach online. Wszystkie artykuły można znaleźć w zbiorach biblioteki. Na zamówienie biblioteka wykonuje skany materiałów bibliotecznych. 

Biblioteka w Szkole

Sprawozdanie z pracy biblioteki szkolnej / Danuta Majkusiak. W: Biblioteka w Szkole. – 2021, nr 1, s. 8-11 Autorka w artykule omawia jak napisać sprawozdanie semestralne, aby odzwierciedlało rzeczywistą pracę bibliotekarza szkolnego. Podaje jakie elementy pracy w pandemii można uwzględnić w sprawozdaniu, i co powinno takie sprawozdanie zawierać »»»

Dyrektor Szkoły

BHP edukacji zdalnej / Karolina Cieślik. W: Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 1, s. 44-46 Zorganizowanie nauczania zdalnego jest dla dyrektorów placówek oświatowych nie lada wyzwaniem. Pomimo prowadzenia tej formy kształcenia już od marca zeszłego roku niektóre kwestie nadal budzą wątpliwości »»» 

Zdalne wychowanie / Maciej Frasunkiewicz. W: Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 1, s. 49-52 Edukacja od wieków polegała na kontakcie rodzic – dziecko, mistrz – uczeń, lecz z biegiem lat ewoluował sposób przekazywania wiedzy. Nauczyciel miał coraz więcej podopiecznych, unifikowano metody nauczania, powstawały manuskrypty, książki, biblioteki, wreszcie internet. A wraz z rozwojem tego ostatniego zaczęła zmieniać się rola wychowawcy »»»  

Matematyka

Quizy powtórkowe z matematyki / Zyta Czechowska, Jolanta Majkowska. W: Matematyka. – 2021, nr 1, s. 45-48 Aby pomóc uczniom zapamiętać nauczane treści, nauczyciele muszą wykazać się kreatywnością, zwłaszcza ucząc online. Jednym ze sposobów na utrwalenie wiadomości z lekcji są interaktywne quizy. Platformy do ich tworzenia wykorzystują elementy gamifikacji, takie jak suwaki, rankingi i memy, przekształcając je w zabawne wyzwania. Quizy są również sposobem na „utrzymanie” ucznia w wirtualnej klasie i podtrzymanie uwagi na zajęciach. Z jakich aplikacji mobilnych skorzystać, aby szybko przygotować atrakcyjną lekcję powtórzeniową? »»»

Zaproś grę na lekcję! / Anna Pawlak. W: Matematyka. – 2021, nr 1, s. 27-28 „(…) gry dydaktyczne są bez wątpienia sposobem na uatrakcyjnienie lekcji. (…) sprawiają, że matematyka staje się bardziej przystępna i „mniej przerażająca”. Uczeń odkrywa, że jest to przedmiot, którym również można się bawić, którego nauka może być przyjemna i ciekawa »»»

Polonistyka

Aktywizujące metody pracy / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz. W: Polonistyka. – 2021, nr 1, s. 41-45 Warto również zwrócić uwagę na fakt, że dzięki aktywnym metodom pracy zyskują wszyscy uczestnicy procesu dydaktycznego. Sprawiają one bowiem, że zarówno uczniowie, jak i nauczyciele są w trakcie zajęć zaangażowani oraz kreatywni. Umożliwiają samodzielne zdobywanie wiedzy i rozwiązywanie problemów dzięki własnej inteligencji i umiejętności dedukcji. Są też katalizatorem, który uruchamia umiejętność rozwiązywania trudności pojawiających się na drodze do osiągnięcia celu »»»

Recepta na czytanie / Joanna Krzemińska. W: Polonistyka. – 2021, nr 1, s. 38-40 Powszechnie przyjęło się uznawać, że obecnie młodzi ludzie nie chcą i nie lubią czytać. Proponowane na zajęciach tytuły najchętniej ominęliby szerokim łukiem. Co tu kryć, nie po drodze im z lekturami obowiązkowymi. Warto jednak pochylić się nad tym zagadnieniem i przynajmniej spróbować odczarować tę niepopularną czynność. Można to zrobić na różne sposoby. Zaproponować udział w wyzwaniu czytelniczym, zorganizować szkolny konkurs czytelniczy albo, w ramach innowacji, wziąć udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym. Przykładem takich innowacyjnych działań jest współpraca w ramach programu etwinning, realizowanego przez Fundację Systemu Rozwoju Edukacji »»»

Sensopolonistyka, czyli zmysłowa innowacja polonistyczna / Małgorzata Wiśniewska-Olejnik. W: Polonistyka. – 2021, nr 1, s. 26-29 O tym, że treść angażująca oko, ucho, podniebienie jest szybciej przyswajana przez umysł i na dłużej zapamiętana, powiedziano już wiele. I trudno polemizować z tą teorią. Warto ją przyjąć i angażować na swoich lekcjach zmysły, by literatura smakowała i pachniała naszym uczniom »»»

Poradnik Bibliotekarza

Covid-19 a wykluczenie cyfrowe seniorów / Jacek Prądziński. W: Poradnik Bibliotekarza. – 2021, nr 1, s. 5-6 Autor w tekście przedstawia jak ważną rolę w naszym życiu odgrywają technologie. Omawia, jak pandemia wpłynęła na zmianę nastawienia seniorów do nowych technologii. Nastąpiło przewartościowanie postrzegania świata cyfrowego przez osoby starsze ze stwierdzenia „jest mi to niepotrzebne” do „jest mi to niezbędne”.

Remedium

Skutki etykietowania dzieci w przedszkolu i szkole / Jolanta Rafał-Łuniewska. W: Remedium. – 2021, nr 1, s. 2-3 Etykietowanie nie służy nikomu. Ani dorosłemu, ani dziecku, które wobec tego zjawiska pozostaje zupełnie bezstronne. Szczególnie tam, gdzie spędza dużą część swojego życia, gdzie powinno rozwijać swoją osobowość i umiejętności, czyli w przedszkolu i szkole.

Sztuka rozmawiania z nastolatkiem / Joanna Pruban. W: Remedium. – 2021, nr 1, s. 23-25 Utrzymywanie silnej i stabilnej więzi z nastolatkiem jest dla rodziców ogromnym wyzwaniem. Kiedy dziecko wkracza w okres dojrzewania, rodzice czasem zastanawiają się „Kim jest ten obcy człowiek, z którym rozmawiam”. Nagle ich słowa przestają być wyrocznią prawdy, prośby nie są skuteczne, a zasady przestrzegane. Czy jest jakiś sposób, żeby dogadać się z człowiekiem przechodzącym intensywne zmiany ogólnorozwojowe oraz budującym burzliwie swoją niezależność i indywidualną tożsamość? Jak rozmawiać z nastolatkiem? Jak dać mu więcej swobody?  

Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne

Zdalna lekcja wychowania fizycznego / Paweł Marchel. – W: Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2021, nr 1, s. 16-19 Czas pandemii to wyzwanie dla każdego nauczyciela. Tym większe, im więcej zadań praktycznych muszą wykonywać uczniowie. Lekcje wychowania fizycznego są w tym względzie wyjątkowe. W czasie ich trwania bowiem uczniowie cały czas wykonują ćwiczenia. Warto więc wiedzieć, na co należy zwrócić uwagę, planując zdalną lekcję wychowania fizycznego, jakie ćwiczenia proponować i co może stanowić uzupełnienie aktywności fizycznej »»»

Wychowanie w Przedszkolu

Małe kroki, swobodny rozwój, zabawa i odpoczynek / Dorota Dziamska. W: Wychowanie w Przedszkolu. – 2021, nr 1, s. 6-10 Małe kroki, które wykonuje mały człowiek, są wysiłkiem, działaniem potrzebnym w przestrzeni jego rozwoju, a ich znaczenie jest fundamentalne. Małe kroki prowadzą bowiem do wielkich odkryć, które wyzwalają optymalną radość dziecka, potwierdzają sens działania i motywują do dalszej aktywności »»»

Odbiorca tekstu – dziecko : metoda dynamicznych obrazów systemu Edukacja przez ruch w praktyce / Dorota Dziamska. W: Wychowanie w Przedszkolu. – 2021, nr 1, s. 21-26 Analizując rozwój dziecka, sposób, w jaki się uczy, obserwując jego aktywności, dochodzimy do wniosku, że wielu czynności potrafi nauczyć się samodzielnie. Wystarczy dać mu czas i w jego przestrzeni pozostawić pewne narzędzia, np. klocki, karty, domino, a dziecko szybko samodzielnie podejmie się aktywności konstrukcyjnej »»»

Oswajanie jako istotny element terapii karmienia / Marta Baj-Lieder. W: Wychowanie w Przedszkolu. – 2021, nr 1, s. 43-45 Krztuszenie się przy jedzeniu, odruchy wymiotne, otrzymywanie pokarmów przez zgłębnik, nieradzenie sobie z przyjmowaniem pokarmów i traktowanie pory posiłku jako czegoś niebezpiecznego to tylko namiastka tego, z czym spotkały się dzieci trafiające na terapię karmienia.  Jak wykorzystać oswajanie w terapii karmienia? »»»

Życie Szkoły

Folklor w edukacji muzycznej dziecka / Natalia Kłysz-Sokalska. W: Życie Szkoły. – 2021, nr 1, s. 15-19 Kontakt z muzyką ludową pozwala w sposób naturalny i niewymuszony pogłębiać dziecięcą wiedzę o korzeniach kultury, a także umożliwia niecodzienne przeżycie artystyczne, które nierzadko wynika ze specyfiki materiału muzycznego budującego muzykę ludową »»»

Wykorzystanie nowych technologii w edukacji / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz. W: Życie Szkoły. – 2021, nr 1, s. 10-14 Młodszy wiek szkolny to czas, w którym dzieci są chętne do poznawania nowych rzeczy, są bardzo ciekawe otaczającego ich świata i podejmują z radością wyzwania (…). Z niekłamaną przyjemnością biorą więc udział w edukacji informatycznej. Daje im to bowiem możliwość swobodnego korzystania z komputera i doskonalenia umiejętności mających na celu lepszą jego obsługę. Jeśli zajęcia prowadzone są ciekawie i inspirująco, to przyczyniają się do tego, że uczniowie mają możliwość zaspokojenia swojej potrzeby sukcesu »»»